Plný jógový dech

Plný jógový dech je krásně osvěžující a uklidňující. Doplňuje energii. Člověk většinu života využívá jen malou část plic, menší, než je jejich skutečná kapacita. Používat aktivně jejich plnou kapacitu je velice přínosné pro všechny buňky v těle a relaxující pro duši.
.

Plný jógový dech můžeme trénovat vleže, vsedě, později třeba i v chůzi. Doma nejlépe po větrání. Venku někde na čistém vzduchu, třeba na procházce v lese, v parku nebo na zahradě =) Popíšu např. vleže: uvolníme celou dechovou dráhu – všechny svaly, ramena, břicho.. Dýcháme vždy nosem. Nádech je hluboký, ale přiměřený (nadechujeme se jen tak hluboce, jak je nám to příjemné) a jako první se zvedá břicho a plní dolní část plic, pak střední část plic a nakonec horní část plic až pod klíční kosti. Při výdechu jako první klesá břicho a pak se vyprazdňuje dolní, střední a nakonec horní část plic až pod klíčními kostmi. Jsou to takové vlny. Bylo milé, že malé děti v kurzu jógy v televizi to trénovaly tak, že dostaly a položily si na sebe dvě papírové lodičky, jednu na hrudník a druhou na břicho =)

Jógového dechu se najde i více variant, já si vybrala tuto. Bylo to báječné již od prvního dechu. Počet dechů si vybere každý individuálně, podle svého zdravotního stavu a pocitů.
(Může snižovat krevní tlak. Opatrné by proto měly být osoby s nízkým krevním tlakem a s onemocněními srdce. Pokud se z plného jógového dechu točí hlava, je to signál snížit počet, který trénujeme, nebo toto cvičení vynechat. Meditovat lze i bez pránájamy).

Plný jógový dech vede časem k tomu, že člověk bude dýchat hlouběji automaticky. Na což lidé pod tlakem civilizace a stresu zapomínají. Většinou dýcháme hluboce jen jako kojenci. Jinak takto lidé dýchají přirozeně jen při některých sportech, meditacích nebo chvílích klidu a štěstí. Hluboký dech s klidem a štěstím tak nějak souvisí, proto je blahodárné ho rozvíjet =) Mudrc Šrí Ramana Maharši doporučoval ovládání dechu jako pomůcku k uklidnění mysli.

Ovládnutím dechu ovládneme pránu, ovládnutím prány ovládneme mysl. Mysl pak bez námahy vpluje do klidných vod meditace.

4 komentáře u „Plný jógový dech“

  1. Ta informace o kapacitě plic mě zaujala! A ke všemu ta logická část s tím přínosem pro buňky k tomu nádherně sedí.
    To že se to dá trénovat i při chůzi – to zní dobře! Máš to nádherně anatomicky vysvětlené. Dodnes jsem to s tím klesáním břicha nevěděl.
    Budu ti ve tvé stovce určtiě fandít!

        1. 🙂
          Mám, mám, za moc 🙂
          K tomu Eduardu Tomáši (i všude jinde) jsi také napsal tak překrásně!, ani nevíš, jak mě to potěšilo a dojalo, a nejen mě, spoustu lidiček.
          Je milé Tě znát. Jsi jeden z prvních blogerů, co jsem vůbec poznala a jediný z té doby, kdo je ještě v kontaktu, to je krásné 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.