Mistr Eckhart

..
Mistr Eckhart byl německý křesťanský teolog a mystik 🙂 Žil v letech 1260 – 1327. Píše o rozpouštění ega, o prázdnotě (kladné, duchovní), atd., píše jako nějaký zenový mistr, on to žil, a báseň jemu připisovaná- Granum sinapis de divinitate pulcherrima je to nejlepší co jsem kdy četla – „šach mat času, formám i prostoru!“ 
 .
Báseň známe z knihy  Mistr Eckhart: Slovo věčnosti :
.
 .
„První sloka pojednává o nerozlučitelném vycházení jednorozeného z nezrozeného
 ,
Na počátku
nade všechno chápání
je věčné Slovo
Ó drahý poklade,
tam stále počátek počíná počátek!
Ó otcovské srdce,
z nějž radostně
to Slovo prýští!
A přec to lůno
si Slovo ponechává, tak to je!
 .
druhá sloka pojednává o vyzařování božské lásky a o jednotě těch tří
 .
Z těch dvou vyvěrá třetí,
lásky žár,
jejich pouto,
oběma znám,
nejsladší Duch,
oběma roven,
nerozlučitelný.
Ti tři jsou jedno.
Co víš o jejich jednotě? Nic.
Nejlépe zná ona sama sebe.
 .
třetí sloka říká že tato jednota přesahuje smysly i rozum, a přirovnává ji ke sféře s nehybným středem
 .
Ten svazek tří
hluboce ohromuje
tento kruh
nemůže nikdo pochopit:
je to bezedná hlubina.
Šach mat
času, formám i prostoru!
Tento zázračný prsten
je zřídlem,
v němž nehybný je jeho střed.
 .
čtvrtá sloka popisuje způsob, jímž je tento střed poznatelný, a říká, že jeho poznání, vede do podivuhodné pustiny
 .
Ten střed je horou,
tu zdolej nejednáním,
vhleď!
Cesta tě přivede
do zázračné pouště,
za obzor rozlehlé,
nezměrně rozepjaté.
V té poušti
není čas ani prostor,
podivuhodná je její krajina.
 .
pátá sloka říká, že tato pustina je nepochopitelná, a že není ničím, co je
 .
Do této pustiny, této Dobroty
nikdo nevtiskl svou stopu,
tam nevstoupilo žádné stvoření
tam nikdo nevešel:
ona prostě je a nikdo neví čím.
Je tady i tam,
je vzdálená i blízká,
má hloubku i výšinu,
je tomu tedy tak,
že není tím ani oním.
 .
šestá sloka pojednává o této zářivé a temné pustině, jež je nehybná a bez habitu
 .
Je světlem, je jasem,
je naprostou temnotou,
bezejmenná,
neznámá,
nezačíná a nekončí,
tiše trvá,
je nahá, nezahalená.
Zná někdo její příbytek?
Ať z něho vyjde ven
a řekne nám jak vypadá.
 .
sedmá sloka nabádá k opuštění smyslového a rozumového poznání, a dokonce k opuštění samotného bytí
 .
Buď jako dítě,
sluch a zrak ty ponech stranou!
To, co jsi,
musí být zničeno,
zahoď všechno a nic!
Opusť prostor, opusť čas,
vyžeň všechny představy!
Jdi tam, kam žádná cesta nevede,
jdi nejužší pěšinou,
až přijdeš na stopu pouště.
 .
v osmé sloce autor vyzývá svou duši k tomu, aby se opustila, a aby pronikla do Boha
 .
Ó moje duše,
vyjdi a nech vstoupit Boha!
Ponoř mě celého
do Boží nicoty,
ponoř mě do bezedného pramene!
Zmizím-li před Tebou,
Ty přijdeš ke mně.
Musím se ztratit,
abych Tě našel,
ó nadpodstatná Dobroto!“
 

4 komentáře u „Mistr Eckhart“

  1. Moc se mi líbí tento článek. Má v sobě něco poutavého. Sama jsem byla zachráněna bohem. A začala věřit a modlit se. Od té doby jsem neskutečně šťastný člověk. Určitě se budu snažit váš blog nadále sledovat moc mě zaujal.

    1. ♥ Milá Annah, vítej! To je překrásné, moc děkuji, že jsi zde pověděla něco ze Tvého života, všechny to bude povzbuzovat! 🙂 Také jsem moc šťastná.

      Děkuji za vše!

  2. Eckhart byl nepochybně zajímavou postavou německého středověku.
    Ačkoliv nejsem fanouškem poesie, Eckhartova skladba se mi líbí a děkuji, že jsi ji uveřejnila zde na svůj web.

    Budu se snažit tvé stránky pravidelně navštěvovat!

    1. Ano, to byl! Mám ho moc ráda 🙂
      Řekl spoustu nádherných věcí. Nedávno jsem na facebooku kamaráda našla třeba citát: „Oko, ve kterém nazírám Boha, je stejným okem, v němž Bůh vidí mě; oko člověka a Boha je jediným okem, jediným viděním, jediným poznáním a jedinou láskou.“ – E.

      Děkuji za krásný a milý komentář, udělal nám radost

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.