Meditace

.

.
Existuje více různých postupů. Napíši třeba tyto velmi známé:
.
Najít si klidné místo, sednout si a soustředit se:
 .
• do posvátného duchovního srdce (tělesně doprostřed hrudi mírně vpravo. Duchovním srdcem se myslí átman)
 .
• nebo na svůj zklidněný dech (na dráhu vdechu a výdechu od chřípí nosu až po břicho a zpět).
 ,
Mysl se začne hluboce uklidňovat, myšlenky se utiší… Mysl bude velmi čistá, průzračná, bdělá, tiše šťastná – takový je totiž její pravý základ a pravý stav. Je za ní něco bezbřehého, klidného, nepopsatelného slovy. Z toho naše duše pramení. V člověku se rozšiřuje dobro a mír, mizí negace.
.
• nebo třeba, pokud již jsme na to zvyklí, se můžeme zaměřit na úplné tichoučko a prázdno, protože ono je přítomné vždy a myšlenky jsou jen na povrchu mysli.
.
Tiše a láskyplně soustředit se můžeme také na našeho milovaného světce, božstvo, Boha.
Nejsou odděleni od našeho nejhlubšího nitra, jsou vždy přítomni.
.
Jedna kamarádka medituje tak, že si lehne, pustí si sútru srdce a provádí u ní plný jógový dech.
.
.
Je báječné denně meditovat, nejlépe ráno (nejlepší čas je v době před východem slunce a při něm, kdo tak brzy nevstane, medituje kdykoli později) a večer (při západu slunce). Jakékoli množství času, i malinké třeba jako pět minut, pomáhá 🙂 Kdo může více, rád bude meditovat půlhodiny, hodiny, …
.
.
Pomáhá:
– před meditací se pomodlit nebo zpívat óm.
Modlitba: do všech světových stran – na východ, na jih, na sever, na západ vyšleme proud posvátných myšlenek: „Kéž jsou všechny bytosti šťastny, kéž jsou všechny bytosti v míru, kéž jsou všechny bytosti blažené.“
– meditovat se zkříženýma nohama – v sukhásaně (obyčejný „turecký sed“) nebo lotosovém sedu či siddhásaně. Pokud nám ale působí fyzické nepohodlí, můžeme meditovat vleže nebo na židli, v křesle, či při pomalé bdělé chůzi, jakkoli, aby tělo relaxovalo
– můžeme-li doma vyčlenit na meditaci jeden pokoj nebo nějaký koutek, třeba za závěsem. Místnost nebo koutek nasákne meditační atmosférou a bude nás to velmi podporovat v každé další meditaci. Tato místnost má být být čistá, hezká, můžeme v ní mít obrázky oblíbených světců, božstev, symboly, svíčku, růže. Už jen vytvoření takové místnosti/koutku přináší domu požehnání. (Není to však nutnost.)

.
Na átman se máme soustředit, zaměřovat, pamatovat, neustále. Klid mysli se postupně samozřejmě rozšiřuje také mimo oficiální sezení. Je velmi hluboký a čistý, celodenně, celonočně. Ego-iluze se rozpouští a odkrývá se naše pravá podstata.

1 komentář u „Meditace“

  1. Myšlenky jsou jen na povrchu mysli – Zajímavé. 🙂
    Kamarádka s plným jogovým dechem zní jako šikovná meditátorka. 🙂 Je hezké, že ses o ní zmínila. 🙂
    Jestli máš ty svou meditační místnost, tak určitě bude krásná a vydařená. Na to bych vsadil klidně i koně. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.